Până la urmă, care-i Adevărata Biserică?

Posted: 21 Aprilie 2012 in Uncategorized

Episcopul Hilarie de Poitiers (care a trăit în sec. IV d. Cr.) scria în lucrarea sa ˝Împotriva Arienilor˝ așa: ˝Vă avertizez cu privire la un singur lucru: Păzițivă de Anticrist! Este greșit faptul că v-a prins iubirea de ziduri; este greșit faptul că venerați Biserica lui Dumnezeu în acoperișuri și zidiri; este greșit că sub toate acestea introduceți numele păcii. Există oare vreo îndoială că Anticrist își va avea locul înăuntrul lor? Pentru mintea mea, munții, pădurile, lacurile, închisorile și crăpăturile pământului sunt mai sigure. Pentru că profeții au profețit, fie adăpostindu-se acolo, fie fiind aruncați în ele.˝
Una dintre întrebările de care te lovești cel mai des atunci când stai de vorbă cu un credincios, aparținând în special unei religii tradiționale, este cea pe care am pus-o mai sus: ˝Domnule, până la urmă, care-i Adevărata Biserică, Adevărata Credință? Că toți ne închinăm Aceluiași Dumnezeu; ba mai mult: noi, românii, de două mii de ani suntem ortodocși. Și noi suntem botezați.˝
Răspunsul este unul destul de amplu, din punctul meu de vedere. Înțelegem din avertismentul lui Hilarie, că încă din primele secole ale Creștinismului, oamenii confundau ˝marfa cu ambalajul˝, am zice noi în termeni moderni; confundau Biserica (organică) cu o clădire. Datorită obișnuinței, sau neglijenței, același lucru îl facem și noi, in sec. 21, dovedind că n-am înțeles mai nimic din greșelile înaintașilor noștri.
O biserică (carismatică) dintr-un oraș din vestul României, și-a montat de curând în fața clădirii un clopot. Cruce avea mai de demult. M-am întrebat: Oare pentru ce? Să audă oamenii din cartier și să vină la închinare? Nu cred. Pe necredincioși nu-i mai sensibilizează bătaia clopotelor. Ei vor veni la închinare atunci când inimile noastre, de pretinși credincioși, vor bate pentru Dumnezeu, și nu niște clopote de aramă. Nu vor veni ˝la biserică˝ doar pentru faptul că am țintuit pe fațadă clădirii o cruce; ei vor să ne vadă pe noi ducându-ne crucea în fiecare zi, în credincioșie și sfințenie față de Cel care a murit pe cruce în locul nostru. Ocazional, îi chemăm pe unii (din nou) ˝la biserică˝, și nu vin. De ce oare? Pentru că îi chemăm la o clădire. Și ei au una, la fel. ˝Plină de idoli și de sfinți pictați pe pereți˝, vei zice. Adevărat! Dar și noi îi avem; în carne și oase. Uneori pe scenă, alteori în spatele amvonului, în cor sau la trupa de laudă și închinare. Și frecvent mai adăugăm câte unul, la marele număr deja existent; ba un proroc, ba mare cântăreț, ba păstor sau evanghelist; fără a discerne însă faptul că idolii sunt tot idoli, indiferent dacă sunt vii, sau pictați pe pereți.
Ne întrebăm de ce nu mai vin oamenii azi la pocăință? Păi unde să se uite după pocăință, la cei morți în Cristos? Că noi, din păcate, de multe ori ne-am pierdut mărturia de creștini; am trăit standarde duble; am spus una și am făcut alta. Se cade să mărturisim lucrul acesta. Am crezut că oamenii ne văd doar atunci când mergem la închinare, duminică dimineața, aranjați și îmbrăcați frumos, cu Biblia sub braț. Ne-am înșelat! Ei ne-au văzut și atunci când ne certam cu vecinii; când soțul își certa soția și copiii, și îi fugărea de acasă. Ne-au văzut și atunci când chiuleam de la locul de muncă. Ba mai mult, deseori duceam de acolo, cu noi acasă, ce nu ne aparținea. Necredinciosul te vedea și atunci când goneai cu suta la oră prin localitate, ignorând cu bună știință orice regulă de circulație.
Am spus, sus și tare, că femeile trebuie să se îmbrace decent când merg la adunare, cu batic și fustă. Dar ei au văzut că atunci când mergeam la plajă și la ștrand, eram îm(dez)brăcați într-un mod în care ne-ar crăpa fața de rușine în alte împrejurări.
De douăzeci de ani ne chinuim să scoatem televizorul de sub blestem; transpirăm argumentând (biblic), că nu-i păcat a-l avea în casă. Normal că nu-i păcat! Dar se pare am pierdut controlul asupra lui; telecomanda nu face nimic de una singură. Am devenit atât de dependenți de el, încât, parcă pasiunea pentru telenovele o avem in ADN. Ne uităm la orice, bun sau rău, sacru sau profan. Spunem oamenilor că trebuie să citească Biblia și să se roage, dar ei vad ca noi nu prea ne mai facem timp pentru asta. Când vine vecinul, de la schimbul trei, vede că în camera ta de la stradă merge televizorul; iar când pleacă dimineața la schimbul unu, la fel, tv-ul merge. Mai ai timp să te și rogi….între timp?
Trist, tabloul de mai sus, dar…adevărat, de cele mai multe ori. Dacă am vedea cu ochii deschiși priveliștea aceasta, am înțelege de ce atâta nepăsare din partea celor nemântuiți, pentru credință.I-am chemat doar la biserică, și nu să facă ei înșiși parte din Biserică; la o clădire, și nu să devină ei temple ale Duhului Sfânt. Dumnezeu va judeca într-o zi pietrele de poticnire și nu aș vrea să fiu printre aceștia.
În concluzie, care-i adevărata biserică? Cea cu clopot și cruce? Cea cu turlă, sau cea în formă de depozit? Niciuna! Adevărata Biserică este formată din oameni, o clădire construită de Însuși Dumnezeu, din pietre vii, păcătoși iertați prin sângele lui Cristos. Adevărata Biserică nu poate fi biruită nici măcar de porțile Locuinței Morților, darămite de lucrurile efemere ale acestei lumi.
Doamne ajută-ne să devenim cu-adevărat Biserica Ta!

Comentarii
  1. mircea spune:

    sandu am ramas placut surprins cand am vazut blogul tau si mi se pare f adevarata postarea ta de pe blog,cel putin aceasta despre adevarata biserica (pe celelalte nu le-am citit inca),te incurajez sa continui si
    Domnul Isus sa va binecuvinteze!

    • alexpop7620 spune:

      Salutare Mirceo. Mă bucur că am dat de tine; sau tu de mine :). Cât despre postări, sunt unele din gândurile mele, pe care le aștern în lumea virtuală. Dacă își vor atinge scopul, măcar într-o mică măsură, mă bucură lucrul acesta. Până ajungem acasă, la Periam, rămâne să ne vedem în Agora virtuală. Multe salutări la toți cei care mă cunosc și binecuvântări familiei tale.

  2. munteanuaurel spune:

    In primul rand si dv sunteti intr-o confuzie mare – biserica = bazileea= cladire .Un fr scump a scris odata un articol bun pe tema asta – vi-l recomand.
    http://interpretaribiblice.wordpress.com/2011/03/25/bisericaexpresie-pagana/
    La fel cruce nu exista in limba greaca .In greaca e stauron – stalp .

    In rest frate ,draga aveti mare dreptate ,din pacate multi ce zic ca sunt crestini sunt doar cu numele.

    • Pop Alexandru spune:

      Frate Munteanu, sunteți sigur că ați citit bine postarea? În primul rând nu eu am inventat cuvântul biserică, și nici cruce. Citesc despre amândouă în Biblie; (atenție! eu nu cunosc limba greacă, și marea majoritate a credincioșilor evanghelici români nu o cunosc. Dvs. poate sunteți o exceptie) deci există. Faptul că confundăm marfa cu ambalajul, e o altă problemă, si nu vom reuși noi să o rezolvăm; îi prea adânc înrădăcinată în tradiția noastră, chiar și a evanghelicilor. În rest, binecuvântări.

  3. mircand spune:

    sanatate sandule ,multumim de urari!arunca samanta si bucura-te daca se innoreaza ,asta inseamna ca vor veni ploi care vor uda bobul care va inmugurii !am putin timp sa petrec pe bloguri crestine dar cand pot le vizitez pe cele care (gandesc eu )ma intaresc in credinta!pot sa zic citind aceste articole ca ma bucur pt ravna ta si pt intelepciunea care Ti-a dat Domnul ;pacat ca numai pe agora putem sa ne impartasim intelegeriile si neintelegeriile deocamdata !

  4. Simion Ioanas spune:

    Frate nu pot sa zic decat amin la articolul dumneavoastra si sa-l sustin cu articolul scris de mine: http://paginacrestina.com/urmaritisfintirea.html

    • Pop Alexandru spune:

      Frate Ioanas, bun venit! Biserica adevărată are un singur scop: Cristos! Cea apostată are și ea unul: Să o destabilizeze pe prima, și s-o atragă de partea ei, pecetluindu-i astfel soarta-pierzarea veșnică! Cei ce sunt treji și vegheatori sunt datori să strige DEȘTEPTARE!, chiar cu riscul de a fi blamați, batjocoriți, catalogați drept înguști și legaliști. Cam așa arată scena în timpurile noastre, dar ca și încurajare, Cuvântul spune:˝… cei ce vor să trăiască cu evlavie în Cristos, vor fi prigoniți.˝
      Binecuvântări.

Lasă un răspuns

