Vechi de jumatate de secol, însã extraordinar de actual si…pe la noi

Posted: 7 Noiembrie 2013 in Uncategorized

 

 

Nivelul general al Bisericii este atat de scazut incat este imposibil ca o biserica locala sa exercite disciplina morala. Indiferent cat de indurerat ar fi pastorul de pacatele practicate de oamenii lui, in biserica nu exista suficienta solidaritate spirituala care sa-l imputerniceasca sa faca ceva in privinta asta. Legaturile de familie si de prietenie sunt atat de puternice incat daca un membru carnal si incapatanat ar fi chemat sa dea socoteala de faptele sale, mari multimi ar parasi biserica in semn de protest. Prietenia personala este mai reala si mai importanta decat comuniunea sfintilor.

  Rezultatul este ca noi incercam sa facem prin predicare ceea ce biserica nou-testamentara si metodistii au facut prin disciplina. Ii sfatuim pe oamenii nosri sa se roage ca ”o puternica trezire prin Duhul Sfant” sa vina si sa indrepte abuzurile din cadrul bisericii, cand e absolut evident din Scripturi ca aceste abuzuri trebuie indreptate inainte sa poata veni o trezire. 

Cum am ajuns in incurcatura asta? Ei bine, sunt multe cauze, dar iata un efort de a depista unele dintre ele in istoria noastra recenta.

   Numai in urma cu o scurta generatie, in cercurile fundamentaliste si „pe deplin evanghelice” a aparut o miscare pe care, din lipsa de alt termen, am numit-o „TABERNACOLISM”. In ciuda faptului ca are foarte putina organizare si aproape niciun fel de continut intelectual, a avut si inca are o puternica influenta asupra bisericii evanghelice din America.

   Asa cum se intampla cu majoritatea miscarilor religioase, ea a reprezentat o reactie la formalismul gol si o foame dupa o realitate spirituala pe care bisericile denominationale adormite nu o ofereau. Izvoarele acestei miscari nu au fost in totalitate curate, fiindca printre promotorii ei se putea distinge destul de multa ambitie carnala si sete dupa putere. Varia in ea insasi aproape la fel de mult ca bisericile adormite pe care cauta sa le inlocuiasca, si cuprindea intreaga gama de la un crez hiper-dispensational pana la un penticostalism iresponsabil si agitat. Tabernacolismul, cu standardele lui morale indoielnice si cu marea lui preocupare fata de sentimentele religioase carnale, nu avea nici cea mai mica asemanare cu Biserica Noului Testament.

   Totusi, oriunde se gasea aceasta miscare existau anumiti factori care o insemnau ca fiind din aceeasi bucata. Noul tabernacol de tipul unui hambar, care aparuse la coltul strazii in fiecare oras era cu siguranta o revolta impotriva autoritatii ecleziastice, un efort de a scapa de impozitele bisericesti care se tot inmulteau si de plicurile multicolore de colecta ale denominatiilor de linie veche. Faptul ca noul „pastor-evanghelist-fondator” al tabernacolului independent putea scoate de la congregatia sa o suma mai mare intr-o singura seara decat fusese in stare sa dea veche abiserica intr-un an, nu i-a trecut nimanui prin cap. Evanghelistul-pastor, adesea un om laic la fel de ignorant atat in ce priveste istoria Bisericii, cat si teologia crestina, ii asigura pe toti ca aceasta era intr-adevar o intoarcere la libertatea si simplitatea Bisericii nou-testamentare. Un alt semn de identificare a fost un atac constant al ritualului religios si substituirea lui cu o slujba dezordonata, amatoare, jalnica si neatragatoare. 

   Sa adaugam acestora predica extrem de lunga plina de umor vulgar, de istorisiri centrate pe sine, si de repetitii de cuvinte si expresii care-ti declanseaza sentimentele; sa adaugam cantarea animata de cantece ieftine, de mana a cincea, total lipsite de frumusete muzicala si de continut teologic, care sunt acompaniate de un ferastrau convertit, de un saxofon sau de trupa formata dintr-un om; sa mai adaugam niste tranzactii financiare dubioase, o blamare constanta a bisericilor si, ceea ce e si mai rau, o ignoranta abisala a doctrinei nou-testamentare a bisericii; sa adaugam si un spirit infatuat de independenta care trebuie sa se laude cu sine in mod perpetuu, si avem tabernacolismul in starea lui cea mai groaznica!

    In starea lui cea mai buna a fost, dupa cum am spus, o cautare a realitatilor spirituale si, fara indoiala, multe grupuri tabernacoliste simple au fost o adevarata biserica apostolica, in linie descendenta de la Cincizecime.

   Ceea ce deplang este faptul ca elementele nevrednice din tabernacolism au reusit sa se perpetueze si sa se raspandeasca pana cand au ranit adanc fibra religioasa a mintii evanghelice.

  Fara sa ne dam seama de asta, am trecut printr-o experienta echivalenta cu spalarea la creier. Filosofia noastra spirituala a ajuns denaturata, simtamantul nostru de apartenenta a disparut, nu mai recunoastem nicio autoritate, nu mai respectam nicio regula, nu mai facem juraminte, suntem aproape total indisciplinati si nu mai avem niciun sentiment de loialitate. Ideea ca o biserica locala ne-ar putea chema sa dam socoteala de faptele noastre ar stârni umor sau manie daca ar fi declarata deschis inaintea unei congregatii obisnuite din ziua de azi.
Un motiv pentru aceasta atitudine ar putea fi faptul ca noi, pastorii, nu am fost in stare sa ne demonstram dreptul moral de a conduce. Oamenii nostri ne cnosc prea bine; ei joaca golf impreuna cu noi, pescuiesc cu noi, ne spunem unii altora povesti amuzante (si uneori murdare), dar nu vad nicio ungere asupra capetelor noastre si nu simt nicio mireasma pe hainele noastre. Daca le predicam in asa mod incat sa-i ofensam, ei pur si simplu se duc la sase case mai sus si se alatura unui alt grup, fara sa i se puna vreun fel de intrebari.
In orice caz, convingerea mea obiectiva este ca 95% dintre evanghelicii din ziua de azi ar fi fost respinsi daca ar fi cerut sa devina membrii in Societatile Metodiste, asa cum erau ele cu 150 de ani in urma. Noi pur si simplu nu suntem suficient de evlaviosi. Felul nostru de crestinism nu ar fi trecut testul simplei bunatati impus de acei metodisti uimitori.
Pentru mine, aceasta este o tragedie prea mare ca sa o pot estima acum. Numai eternitatea va descoperi cat este de tragic.
A.W. Tozer (Acei metodisti uimitori)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s